داغ ترین ها
  • ایران
  • 1400/5/6
  • آخرین به‌روزرسانی 23:53
والدین
تمرین هایی در قالب خودمراقبه (مدیتیشن / meditation) برای والدین پرمشغله در کمترین زمان
آیا سعی می کنید تا تمرکز روزانه خود را افزایش دهید؟ حتی پرمشغله ترین والدین نیز می توانند این خودمراقبه را در ساعات استراحت ظهر (وقت ناهار) انجام دهند. نتیجه ای که خواهد داشت سبب می شود تا ذهنی آرام همراه با کاهش استرس و افزایش تمرکز داشته باشند. شاید این طور به نظر برسد که والدین پرمشغله اصلا وقت اضافی ندارند. آنها پس از انجام فعالیت های فیزیکی روزانه و جلسات متعدد، برای شام، انجام کارهای منزل و خواب به خانه بر میگردند. سپاس گذاری، آسانترین راه برای آرام کردن ذهن پس از یک روزکاری خسته کننده است.

خودمراقبه (meditation) یک تمرین ذهنی برای داشتن ذهنی آرام و ثبات عاطفی می باشد. کسانی که خودمراقبه میکنند اغلب بر روی تکنیک هایی مانند تمرکز بر نفس کشیدن و ذهن آگاهی تکیه می کنند که در بیشتر مواقع پس از تمرین، آرامش روحی و روانی آنها افزایش می یابد. بهترین بخش در این تمرین، این است که بسیار آسان است به طوری که می توانید در ساعات استراحت و یا در وقت ناهار این کار را انجام دهید. بنابراین از ناهارهای غم انگیزی که به سرعت و در تنهایی پشت میز کار خود صرف می کنید، خداحافظی کنید و یکی از این 3 روش مراقبه رایگان را در طول روزکاری خود انجام دهید. ذهن و بدن شما پیشاپیش از شما تشکر میکند!

ذهن، بدن و یا هر دو را تمرین دهید.

در مجله روانشناسی بهداشت حرفه ای که در ژوئن 2018 منتشر شده، تاثیر فعالیت ها را در طول وقت ناهار بر سلامت روان بررسی می کند. بر این اساس نشان می دهد که پیاده روی در پارک در وقت ناهار، باعث عملکرد بهتر همراه با کاهش خستگی را در بعد از ظهر به دنبال خواهد داشت. همچنین می توانید جهت بهبود این تمرین، از تکنیک گوش دادن به همراه قدم زدن نیز استفاده کنید. به سادگی؛ در حالی در سکوت راه می روید و به محیط اطراف خود گوش می دهید روی هر صدایی تمرکز کنید. همانند برگ درختانی که زیر قدم های شما له میشوند؛ صدای پرندگان و حیوانات و حتی صدای ماشین هایی که از خیابان به گوش می رسد. این تمرین ذهن شما را پاکسازی می کند و باعث می شود شما برای انجام باقی کارهای خود به اندازه کافی انرژی و تمرکز لازمه را داشته باشید.

تمرینات آرامش ذهنی همانند نفس عمیق کشیدن و شل کردن عضلات نیز می توانند بر سلامت روان شما کمک کنند. در مجله فوق در همان سال به این مهم نیز اشاره میکند که خود مراقبه های روزانه باعث کاهش فشار روحی و خستگی کاری می شود. همچنین گفته شده: کارمندانی که در طول ناهار خود تمرینات مراقبه را انجام می دهند در پایان روزکاری روحیه بهتری نسبت به سایرین دارند.

ذهن آگاهی را تمرین کنید.

ساده ترین روش خودآگاهی ذهن، روشی است که بتوانید در هر مکانی آن را انجام دهید. خواه در زمانی که روی نیمکت پارک نشسته اید خواه پشت میزکاری خودتان. از عدم توجه به هرگونه حواس پرتی شروع کنید. به طور مثال: تلفنتان را سایلنت ( بی صدا) کنید و یا در اتاقتان را ببندید. سپس بر روی دم و بازدم نفس های عمیق خود متمرکز شوید و جلوی گسترش و پررنگ شدن هرگونه افکار مزاحمی را به ذهنتان را بگیرید.

شما همچنین می توانید به هنگام غذا خوردن، ذهن آگاهی را تمرین کنید. کیبورد خود را کنار بزنید  و بر روی طعم و بافت غذا تمرکز کنید. جدا" سعی کنید از غذای خود نهایت لذت را ببرید. این تمرین فواید بسیاری دارد. از جمله: افزایش رضایت بعد از غذا، یک ذهن آرام و حتی کمک به کنترل پرخوری.

از مراقبه راهنما استفاده کنید.

والدین می توانند از نرم افزارهای زیادی که برای تمرین خودمراقبه ساخته شده استفاده کنند. ( این برنامه ها را می توانید از App Store و یا Google Play دانلود کنید). اگر از گوشی خود نمیخواهید استفاده کنید می توانید این برنامه ها را از وب سایت بر روی لب تاپ و یا کامپیوتر خود دانلود کنید و در هرجایی از این نرم افزارهای استفاده کنید.


هر کدام از مراقبه ها به سمت اهداف خاصی مانند ذهن آگاهی، مهربانی، شادی، بخشش و ... شما را هدایت می کنند. در این جا چند مورد برتر برای زمان استراحت ظهر شما گنجانده شده است.

اسکن بدن: آگاهی از هر قسمت بدن. در 8.5 دقیقه خود را آرام کنید. بدون هیچ حرکتی فقط با تمرکز بر هر قسمت از بدن.

قدردانی یا سپاس گذاری: زمانی که غرق کار شده اید، به راحتی می توانید از آنچه که واقعا مهم نیست چشم پوشی کنید. این عمل باعث احساس خوشایندی در شما می شود.

علت و معلول: شما نیرویی برای آیندتان هستید. با این تمرین شما یاد میگیرید که بر پای حرف و انتخابهایتان بمانید.

رحم و شفقت: فکرکردن به خودتان خارج از وقت کاری بسیار راحت است. این تمرین، تمرکز شما را بر روی دیگران افزایش می دهد و به شما کمک می کند تا احساس شادی و ارتباط بیشتری داشته یاشد.

لطفا برامون کامنت بذارید.
ارائه شده توسط اسباب بازی وگا و گروه وگا

وگا پنجمین ستاره پر نور آسمانمون هست

به اشتراک گذاری این مطلب!

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه